söndag, november 23, 2008

Vad är meningen med livet?

Det här inlägget blir ett i raden av alla gnälliga inlägg jag skrivit om min värk. Värken har mest hållit till i händer, fötter och ben. Men nu har jag fått en vidrig värk i nacke och axlar. Det var åratal sen jag hade ont i de regionerna.

Ärligt talat så undrar jag ibland över meningen med livet. Att streta och gneta och alltid ha ont. Att stoppa i sig värktabletter, som inte har någon annan effekt, än att de kapar topparna. Att morgonprocedurerna tar ett par timmar, på grund av att allt går i ultrarapid. Är så stel på morgonen att jag knappt tar mig ner för trappan.

Det här innebär att jag går upp tidigt för att komma till jobbet i tid. Och på natten vaknar jag åtminstone ett par gånger på grund av värk. Det är lätt att räkna ut att jag är otroligt trött för jämnan.

Så just nu känns livet som en plåga. Jag har nästan femton år kvar till pensionen. Hur kommer jag att vara då? Är det värt att fortsätta kämpa? Ska man lägga sig ner och bara dö?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ibland kan man undra speciellt med tanke på att en del mår hur bra som helst medan vissa drabbas av den ena åkomman efter den andra... Helt rättvist är livet i alla fall inte!
Kram och ha en fin söndag!

Anonym sa...

Inte om Maud Olofsson får bestämma, då blir det inga 15 år, då blir det minst 20 år till pension.. för det finns inget roligare för en människa än att arbeta,ont eller inte.. livet är arbete..(det är nästan som nassarna "Ärbete är frihet").

I Mauds och alla henns likars värld finns inte ordet värk eller trött, för det förstår dom inte betydelsen av.
Och har man semester hela sommaren och flera veckor vid jul och vet att man får en fet pension resten av sitt liv om man slutar efter 10 år i yrket, så är det väl lätt att glömma den lilla vanliga människan som får streta på tills vi stupar för vi har inte råd med pension innan 65...efter 45-50 år i yrket.
Orättvist !!

Usch , vet hur tråkigt det är med den där jäkla värken...Kram kram !

Anonym sa...

Åh, vad jag känner med dig vännen...

Önskar jag kunde blåsa bort värken och ge dig tillbaka din livslust igen.

Varma kramar till dig du fina!

Anonym sa...

Jag nickar igenkännande när jag läser ditt inlägg. Just nu har jag väldigt ont överallt. Men reumaten tittar bara på blodproverna. Om det nu finns något som heter fibromyalgi så borde det vara min diagnos. Kanske även din. Men som min läkare säger:"Vad hjälper en diagnos när det inte finns någon lindring?"

Jag läste en gång en bok som heter "Kroppen minns det du vill glömma" och handlade kroppsterapier.Ska se om jag hittar den. Du får gärna skicka e-post om du vill.

Styrkekram från Farmor K

Maggan sa...

Ibland känner även jag så där, man tappar stinget och hamnar i jämmerdalen. Men så måste det få bli när man mår dåligt. Även jag har haft otroligt jobbigt med fibromyalgin denna höst. Det var länge sedan jag hade ett sånt här långt skov, verkar aldrig ta slut. Man blir lika ställd varje gång värken tröttheten kommer, att tro att man håller på och få influensa eller något sånt, tror jag varje gång det börjar.
Nej, livet är banne mig inte rättvist på det sätt vi människor tänker.
Jag har läst mycket i tidningar om den där fakirbrädan där folk med värk säger att de har blivit bättre, inte vet jag och ibland är det rätt jobbigt med alla som vet vad man ska göra för att bli frisk. Alla de där välmenta tipsen kan ibland vara tröttande.
Såg att du hade köpt bubbelbad och dina drömmar lät så underbara att ta del av. Ser dig ligga där i bubblet med tända doftljus och mysa, jag kommer och hälsar och lägger mig bredvid dig blir väl bra ha ha.
Kramar värmande stärkande och smärtlindrande!

Anonym sa...

Hej Imse!

Jag tycker inte alls att det verkar som om du har smärtorna på grund av din artros. Jag är övertygad om att du lider av reumatism och att du bör kontakta läkare för att få rätt behandling och därmed underlätta för dig med dina besvär.

Reumatoid artrit finns att läsa om på internetmedicin.se (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=301&ref=ao). Den hemsidan säger bland annat att om man har fyra av dessa sju symptom så kan man klassificeras som reumatiker.

* Morgonstelhet minst 1 timme.
* Symmetriskt ledengagemang.
* Artrit i händernas leder (handleder, knogleder, fingerleder).
* Artrit/synovit i minst 3 av 14 definierade leder.
* Typiska röntgenförändringar (erosioner eller lednära skeletturkalkning).
* Positiva laboratorietest (påvisande av reumatoid faktor i blodet).
* Förekomst av reumatiska noduli.

Jag hoppas att du får den hjälp du behöver, med rätt behandling kan dina besvär minskas.

imse sa...

Tack anonym!
Vet inte vem du är, så jag kan inte skriva hos dig.
Min läkare säger att det inte är RA, men vem vet? Jag ska till en ortoped om ett par veckor, får se vad han säger.