tisdag, december 01, 2009

Första gästbloggen

Nu kör vi igång. Dags för första gästbloggaren, som är Bloggarmorsan!



"Att gästblogga hos dig, Imse.....
Läskigt.... Men kul....
Tankarna surrade igång.... Vad kan JAG ha för matnyttigt att skriva om???
Men...... Jag hoppar och blundar och gör ett tappert försök!!!
Låg och läste Mamma Mu för mina barn nu ikväll.
Skrattar som besatt varenda gång...
Åt FEL saker....
Iallafall enligt ungarna.....
Jag tycker att det här med manligt kontra kvinnligt är intressant. Och Mamma Mu sätter OFTA huvudet på spiken vad gäller kvinnlig list.
Hon lirkar med Kråkan (=mannen).
Hon kör med Kråkan.
Hon kör ÖVER Kråkan.
Hon smeker Kråkans ego.
Och hon får Kråkstackaren precis dit hon vill.
Alltsom oftast.....
Kråkan gnäller och stönar och stånkar.... Han funderar ut krångliga, invecklade, tekniska lösningar, men får ofta sina planer spolierade av Mamma Mu som förenklar det hela och som förstör hela hans upplägg.....
Och mor i huset läser saga och skrattar och (pojk)barnen uppfattar inte alls det roliga på samma sätt som sin mamma.
Men om man hårddrar det här med manligt och kvinnligt?
Visst stämmer det?
Hur många av oss kvinnor har inte betett oss ungefär som Mamma Mu för att få gubben dit vi vill? Vem har inte berömt karl´n i alla tonarter bara för att få honom att prestera ÄNNU bättre?
Och vilka män har inte nånstans en liten "Kråka" inom sig? Som innerst inne vet att livet faktiskt är bra mycket lättare och bättre om han försöker att vara tanten till lags??
Här hemma bor det iallafall en jobbig Mamma Mu.... Och en gnällig Kråka som oftast, men inte alltid, inser att Kossan som han lever med ibland har riktigt bra lösningar att komma med....."


Tusen tack, för ditt kluriga bidrag!

8 kommentarer:

Charlotte sa...

Det var skoj att få läsa ditt inlägg:-)

Men visst är det lite så...fast jag är nog mer åt "Skat"hållet än en kossa ..;-)


Kram!

Trollpackan sa...

Japp! Stämmer! Man kan ju bara blinka lite med ögonfransarna och se oskyldig och hjälplös ut, så kommer det alltid en karl till undsättning när man till exempel har fått punka på bilen eller behöver hjälp med något annat*fniss*
Även om man nu skulle kunna klara det själv;)

Helena sa...

Kul att få vara gästbloggerska hos dig Imse.... Fast jag GILLAR dina inlägg om körer, icke-hundar och annat....
Jag får väl erkänna att jag också är lite ambivalent för det mesta.... Växlar mellan skata och kossa.... Hehe....

Henke sa...

Ja, det är intressant det där med manligt och kvinnligt, i alla fall det man traditonellt förknippar med manligt. Min fru överlåter med varm hand allt som har med bil att göra åt mig. Så med andra ord är det jag som åker till bilverkstan... Fast jag inte kan ett skit om bilar.
Men jag brukar hämnas. Jag säger: "Älskling, visst kan jag stryka men det blir ju inte alls lika fint som när du gör det. Jaha, stryker du dina klänningar själv? Ja, okej då." :-)

Kul idé med gästbloggande, Imse!

fashionhaggan sa...

kul med gästbloggare, jag ber att få återkomam med gästblloggeriet tills efter den 14 pm det går bra, då är mitt liv lite lugnare!

Frogprincess sa...

Det låter som att författaren har för avsikt att roa både stora och små med dubbla budskap.

Tant Janet sa...

Vad kul med gästbloggare!! Man kanske ska ta och våga skriva här någon gång.

Tack för alla inlägg hos mig. Jag har läst här men jag har inte hunnit skriva så mycket. Ha en bra kväll. Kram

Maggan sa...

Åhhh vilket härligt inlägg, jag har köpt Mamma Mu och bara längtar tills mitt första barnbarn blir i rätt ålder. Men det lär dröja för han fyller 1 år i januari.
Ska ärligt erkänna att Mamma Mu har lockat mig i många år och nu när jag äntligen kan fylla bokhyllan med barnböcker igen så var hon självklart först att tränga sig in.
Maggan
http://livsglimtar.wordpress.com