onsdag, december 09, 2009

Polis, polis potatis...


Bild Jan Stenmark

Igår höll jag och en kollega på att bli nermejade, på ett övergångsställe utanför jobbet.
Vi var på väg över gatan när en minibuss saktar in, för att släppa över oss. Då kommer det en annan bil bakom den och den bilen svänger till och kör rakt in i en bil som står parkerad på gatan. Inte nog med det. Efter att ha demolerat hela sidan på den parkerade bilen fortsätter den att köra och kör om minibussen på insidan! Min kollega och jag hinner precis hoppa upp på trottoaren.
Bilen bara fortsätter, den gör inga ansatser för att stanna. Jag fick snabbt upp penna och papper och antecknade registreringsnumret.

Sen börjar en riktig poliskarusell! Nog för att jag bor i en småstad, men jag trodde nog att våra poliser var mer kompetenta än Kling och Klang.
Jag ringde till polisen och kopplades runt till ett par personer och fick berätta vad som hade hänt. De fick reg.numret både på smitarbilen och på den påkörda bilen.
De skulle skicka ut en patrull efter smitaren och de skulle kontakta ägaren till den andra bilen. Tror ni att de gjorde det? Nä!

Lite senare kommer jag på att jag borde ha lämnat en lapp på bilrutan, med mitt namn och telefonnummer. Så jag går tillbaka och träffar då bilägarna. De har inte fått något samtal från polisen, utan de kom ut till sin bil och upptäckte förödelsen.
Jag lämnar namn och nummer och ber dem kontakta mig om det behövs.

Ett par timmar senare, när jag är på Coop och handlar, ringer polisen och säger att en person har anmält mig som vittne till en trafikolycka. Kan jag vara snäll och berätta vad som hänt?
Jag informerar då polisen om att det gjorde jag för flera timmar sen. Jo, men det är som så att min anmälan har kommit bort. Och nu tänkte de sig ut och leta efter smitaren. För det har de inte gjort, eftersom min anmälan "tappades" bort tidigare. Lycka till, tänker jag! Bilföraren kanske har hunnit köra ihjäl någon annan vid det här laget.
De vill också veta reg.numret på bilen, men den lappen där jag skrev ner det, har jag inte med mig i affären.
Då ber polisen att få återkomma senare, om de inte kan hitta min anmälan.

Idag på förmiddagen ringde ytterligare en polis, för att boka in ett möte. Vi bestämde att de skulle komma hem till mig imorgon för vittnesförhör.
Ikväll ringde ännu en annan polis för att göra ett förhör per telefon. Jag sa att jag började tröttna på det här och att jag hade en tid bokad för ett möte imorgon. Det hade denna polis ingen kännedom om.
Så jag fick dra hela historien igen. Sen frågade jag om det skulle bli nödvändigt att ha ännu ett förhör imorgon, men det skulle inte behövas. Det lovade denna polis att se till. Ska bli spännande att se vad som händer imorgon!

Så där är vi nu. Polisens arbete känns otroligt ineffektivt. Hade de skickat ut en patrull direkt, hade de kanske fått tag i föraren och kunnat göra drogprover.

Det är nog ganska lättvindigt att vara brottsling i vår stad!

23 kommentarer:

Monica sa...

ja ibland kan man undra hur dom arbeter !

Susjos sa...

Åh jösses! Låter som Kling och Klang,helt klart! otroligt!

Emma-Lou sa...

Men oj, vilken historia. Fy vilken otur - men ändå - vilken änglavakt ni hade. Otur dock att polisen inte skötte sina arbeten som de skulle. Nu går säkert toknörden fri pga. dem. Alkohol/droger lär ju vara ute i kroppen vid det här laget. AS!

SV: Tackar så mkt. Jag gillar att pyssla och tror att det här kommer att bli en bra jul. Det är första julen som jag gör nästan bara personliga julklappar... Ska köpa några böcker också, men that's it.

Kommer du att göra några personliga julklappar i år?

Hoppas du får en bra torsdag trots allt röj med polis ohc tjuvkörare.

ingersord sa...

Jag blir inte förvånad alls när jag läser din berättelse...men arg!
Visst gör jag egna julklappar. Varje år tvingar jag på mina närmaste minst ett egentillverkat alster...

Motvalls gubbe sa...

Olustigt! Men för en författare med dragning åt det satiriska hållet är det förstås mumma. Jag har redan börjat brodera ut historien i mitt huvud.

Pinglan sa...

Det var ju ändå bra att du gjorde en anmälan. Fast visst är det tråkigt att polisen är så ineffektiv.
Önskar dig en underbar torsdag!

Kram!

UllaJohanna sa...

Jodu, dom kan (inte) dom!
Inte konstigt att det är så många som kommer undan med olagligheter...
Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Tur att ni inte blev skadade i alla fall!!!!

Kramen!!!

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, ibland kan man inte göra annat än fundera alltså......
Vi hade ju en historia här i Kil för några år sedan om en gångbro som rapporterats "osäker". Ja, de åkte till fel bro förstås och Kil är ju inte stort alltså. Vilket fick till följd att bron rasade och en kvinna omkom. Det är tragiskt på många sätt.

I vilket fall som helst, för att göra ett väldigt tvärt kast här, så ska det bli så roligt att åka ut på det här jobbet. Vi har ynnesten att få träffa en så underbar människa förstår du. Sådana möten är en rikedom i sig.

Ha en riktigt fin helg nu!

kloktok sa...

Men jisses! Att KLing och Klang verkligen fanns i verkligheten! Vem kunde väl ana?:-O Fast det skulle inte varit förvånande om du skulle ha visat dig ha röda utstående flätor... Bra gjort att anteckna bilnummret! Synd bara att poliserna schabblade bort det helt...:(

Sköt om dig!
Fridnes & kram

Tant Janet sa...

Det ska bli spännande och se om dom ringer på dörren idag!
Klantigt att dom slarvar bort anmälan... lycka till

Emma-Lou sa...

För mig är dessa övningar jobbiga – men nödvändiga. Annars kommer jag inte tillbaka efter spåren jag fick av graviditet och förlossning.

Här försöker man se framåt :)

Du får ta dig i kragen och göra iaf en julgrupp till hemmet ;-)

Bibban sa...

Jag säger bara HERREGUD vad pinsamt det måste vara att vara polis !
:)

Storarvid sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Storarvid sa...

Jaadu altså, vad ska man säga. Jag blev vittne en gång för länge sedan till en smitning, det var på liknande vis då med. Minns inte alla turerna nu, men kommer ihåg att jag blev rätt irriterad då med. Joo det är verkligen en känsla av "Kling o Klang"

Det är tur att det finns människor som du, som bryr sig och har moralen och orken att ändå göra det som är rätt mot dina medmänniskor. Personen med den demolerade, påkörda bilen var säkert otroligt tacksam mot dig.

Helga - precious sa...

Men så otäckt! Vilken tur att ingen människa kom till skada...

Trist att rutinerna vid polishuset fungerar så dåligt!

Znogge sa...

Men så ineffektivt! Så ska det väl inte fungera! Tur i alla fall att inget hände för sådant kan sluta rejält illa.

Kram!

Filifjonkan 1 sa...

Hej Imse. Ja men alltså..näe sorgligt hur klantigt polisarbete sköts i detta land. Man ryser det är ingen idé att anmäla något om man blir vittne bara en massa besvär inget som fungerar verkar det.,Sen ser man på Tv om poliser hur effektivt de jobbar i sina filmer va! Jag skrattar så tårarna rinner åt sådant numera det är så löjligt det med. Bättre en film handlade om verkligheten så som du berättade den här men då skulle nog ingen titta skratt,Hoppas du slapp mer trassel nu

Åsa! sa...

Jag tar mig för pannan! Suck!

diana sa...

Nämen jösses ;/

fashionhaggan sa...

inte så himla konstigt att brott lönar sig, om det är såhär det går till!

Maggan sa...

Jag jobbade ett tag som privatanställd på Kronoberg och där fick jag alla fördomar om poliser bekräftade ett är säkert det är inte många som jobbar.
Men jag tänker inte skriva mer om hur förbannad jag blir när jag läser din berättelse och hur väl jag förstår hur mycket Kling och Klang det är över hela vårt polisväsen tråkigt nog.
Kram Maggan Livsglimtar

Vicke sa...

Vilken tur att ni klarade er och vad är det för poliser ni har?? Jag hoppas att du får en trevlig helg nu

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Nu förstår jag varför de inte klarar av de grövre brotten, tack för informationen. =)