måndag, december 14, 2009

Blogghyfs (gästblogg)

Det blev ju lite rabalder i kommentarsfältet i mitt föregående inlägg. Jag älskar att få kommentarer. Utan kommentarer blev det ingen blogg.
Men, jag tycker inte att man ska kommentera anonymt. Det är min åsikt. Jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att lämna en anonym kommentar.
Hur som helst, nu går vi vidare med en gästbloggare.
Varsågod Jonas:


Hejsan Här kommer ett "gästblogg inlägg" från Storarvid...

Tänk vilket hedrande erbjudande, att få skriva något på någon annans blogg. Imse är kanske en pionjär på ett nytt Internet fenomen ”gästbloggning” i så fall känns detta trevliga tilltag som något mycket unikt som man självklart måste prova. Det var för övrigt så även mitt eget bloggande en gång började, det var något man ville prova, liksom… se vad det var. Det visade sig vara rätt kul att liksom få prova sina tankar och idéer mot andra främmande människor för att liksom se vilken reaktion ens egna iakttagande, tankar och funderingar runt det som händer i en vanlig mans tillvaro kunde väcka.

För en kort tid sedan begravdes min mamma, prästen talade om de egenskaper vi människor har, en av dem är den typ av medkänsla som har sitt ursprung ur förmågan till empati som är så unikt för just oss människor. Förmågan att bry oss om de människor vi inte känner att visa medmänsklighet till de vi aldrig någonsin träffat. Det slog mig att likheten är slående för det jag mött i mitt bloggande. Just medmänskligheten, omtanken från människor man aldrig någonsin träffat, från Treriksröset i norr till Ystad i söder.

Människor som faktiskt på riktigt ägnar en lite del av sin dyrbara lediga tid till att läsa om just MINA vedermödor i min vardag. Sällan har jag känt så många klappar på axeln, kramar och tröstande ord som just de jag mött här, främmande människor som inte alls träffat mig eller känner mig ägnar mig några sekunder, en minut ibland mer och det räcker för att återfå sitt goda humör och lyfta blicken mot det som kan finnas bortom elände och bekymmer, som dessutom blir ganska små när man ser vad andra får gå igenom.

Och så verkar det vara i allmänhet i cyberrymden, själva Internet förefaller ofta spegla det mänskliga både det goda och det onda, bra och dåligt som tillvaron erbjuder i vår vardag, nästan som en spegel av de mest mänskliga egenskaperna vi har.

Jag själv har blogguppehåll så gästbloggningen hos Imse kom mycket lägligt men när allt lägger sig och min fritid åter förhoppningsvis får ett större spelrum i min vardag återkommer jag med full kraft på bloggen. Den värme, medmänsklighet men också finurlighet och möjlighet till nya infallsvinklar och tankar vill man ju inte missa. Jag tror faktiskt jag tack vare bloggandet blivit lite bättre människa av alla nya kloka tankar och inlägg om saker jag själv tidigare inte ens reflekterat över.

15 kommentarer:

Charlotte sa...

Tack Jonas för ett bra inlägg!
Det stämmer faktiskt...lära "känna" genom en blogg.. visst är det fantastiskt!? :-)

Jag har redan fått så fina vänner genom bloggen, det stöd man kanske behöver när en svår stund kommer, att få dela med sej av en glädje som hänt osv osv...

Tänkte själv skriva om just detta...attans...vad ska jag nu hitta på då?! He he

Mia S sa...

Kram Jonas♥♥

Veiken sa...

Jag har själv en gästbloggare idag - min son.
Bra inlägg! Det är så många fina männskor därute som bara väntar på oss. Det är härligt med alla goa bloggare......

UllaJohanna sa...

Ja, visst har livet blivit betydligt rikare och roligare sedan jag började med detta bloggeri :-)!
Och det finns ju så många fina och goa människor som man "lär känna" genom kommentarer och läsande...

Sarah sa...

Så sant, såå! Och jag är glad som har fått "lära känna" dig! Du är en fin människa/man! Och Imse, håller med dig : man ska stå för det man säger/skriver! Att vara anonym är nästan lite fegt! Kraaam till er båda!

Henke sa...

Håller med om att gästbloggsidén är riktigt bra. Kul att läsa andras inlägg också! (Inget fel på dina egna, Imse). :-)

Bra talat, Jonas! Den digitala världen kan slå den "analoga" med hästlängder ibland när folk som man aldrig träffat eller mött kan komma en riktigt nära!

Znogge sa...

Kan bara instämma!

fashionhaggan sa...

kull att läsa Jonas inlägg, en ny bekantskap!

Pia sa...

Blev så nyfiken på den anonymes ryska text och lät Babelfish översätta den..
"brother Anonym, do not be steamed, this altogether only provincial Swedes - rural blockheads with the laptop computer, backward and uncultured troglodytes.
typical carnival suit to [svennerasse] - yellow [truselya] with three crowns on backside and horn with the red scythe."

Susjos sa...

Va fint Jonas! Håller verkligen med,jättekul och annorlunda att träffa nya vänner på :)
Blogga is the grej :)
Kram Kram både till Jonas och Imse!

Anonym sa...

Jonas! <3 Trevligt inlägg!
Kram Anna

ingersord sa...

Bra skrivet Jonas, jag har verkligen fått många nya vänner genom mitt bloggande några är numera även mina "snigelpost" vänner.
Man vågar liksom lätta sitt hjärta lite mer och framförallt oftare via en blogg.
Ha det fortsatt i båda världarna!!!

Helga - precious sa...

Bra skrivet av Jonas... visst möter man mycket värme och omtänksamhet av sina bloggvänner!!!

Jag håller med Imse om att kommentarerna ska undertecknas. Anonyma kommentarer är oftast illasinnade. Jag tycker att det är OK, men då ska man stå för sin åsikt öppet.

Storarvid sa...

Jag kan bara buga och tacka för alla fina kommentarer, sådant värmer gott i vinterkylan som jag förvisso glad att vi har. Ni är alla värda samma omtanke och värme jag känner från er alla därute i cyber rymden.

Passar på att önska er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR Och kom ihåg, de bästa julklapaprna är inte de man köper för pengar. ;-)

Rummet för välbefinnande sa...

Härligt inlägg! Ja, du har många kloka tankar och funderingar och på bloggen brukar du ju bryta av det ibland med något humoristiskt inslag och det är en skön mix!
Tack Jonas och tack Imse!
Ha det gott och ta väl hand om er nu i juletid!
Kram från Mia