lördag, december 19, 2009

Mina älskare

Till att börja med vill jag avslöja att mina uggs och jag har inlett ett förhållande. De är mina älskare. Så Tiger Woods, släng dig i väggen! Blev jag tvungen att välja mellan dig och mina uggs, blev valet tveklöst uggsen.

Dagens julhandlande har gått som en dans. Vi gjorde en arbetsfördelning, vilket innebar att mannen, som är morgonpigg, gav sig ut i morse för att inhandla julmaten. På hans lott stod även klappar till ena sonen. Och mig förstås.
Jag, som gärna startar mina dagar betydligt senare, skulle inhandla klappar till andra sonen, svärmor och min mor. Och till mannen.

Och trot eller ej, allt handlande är avklarat! Jag har till och med köpt en klapp till mig själv. Mannen och jag möttes nämligen av en slump på stan och han visade en bok om whisky som han köpt. Och som han lite förläget förklarade att han tänkte behålla själv. Jag hade en stund innan, stått och tummat på en bok i bokhandeln, som jag ville ha, men eftersom jag tyckte att det var onödigt att handla till mig själv, så köpte jag den inte.
När jag sen fick syn på samma bok på Åhlens och till ett mycket billigare pris, så slog jag till.
Boken ifråga heter "De fattiga i Lodz" och är för övrigt årets Augustprisvinnare. Den är skriven av Steve Sem-Sandberg.

Sen köpte jag även ett par kassar julmat till min mamma. Trots att hon sagt att hon inget behövde.
När jag kom hem till henne med maten, gick luften helt ur mig. Hon hade varit till bankomaten och där blivit av med sitt bankkort. Jag hoppas att det gick till som hon beskrev det, att kortet åkte in i bankomaten och inte kom ut igen. Förmodligen slog hon fel kod. Även om hon inte ville kännas vid det.

Hon är en otrolig energislukare just nu. Jag blir trött, arg och ledsen bara jag tänker på henne.
Nu ska jag därför tanka energi genom en kopp kaffe, min jullista på Spotify och nya boken!
Och faktiskt ta mig en liten whisky. Skotsk single malt.

17 kommentarer:

Monica sa...

ta en lite sup du ;)
det kan du behöva Kram

Storarvid sa...

Unna dig du det, det gör du rätt i och... det finns en här som förstår PRECIS hur du känner för min mamma var EXAKT likadan på det som jag kunnat se av det du beskriver via din blogg. Man är helt enkelt TVUNGEN att lära sig stänga av och inse att det inte på något vis handlar om egna tillkortakommanden som ens mammas strul beror på. "man är bara mäniska"

Bibban sa...

Såna älskare skulle man behöva nu helt klart. Skål på dig ;))
Kram

Znogge sa...

Så du fastnade för samma bok! Jag beställde den från Adlibris för 179 kändes som ett bra pris. Men vem vet...

Här avnjutes lite gott rödvin som blev över från igår.

Kram

Polargrevinnan sa...

Här är en till som handlat färdigt julklapparna och jag köpte en till mig själv också. Det är Andrea Bocellis julskiva.
Ja, vad ska man säga om din energislukande mamma. Jag förstår din maktlöshet. Själv har jag varit förskonad när det gäller jobbiga föräldrar, men jag har vänner som har det som du. Alla kämpar på var och en på sitt sätt, det finns inget val.
När jag hör om besvärliga föräldrar tänker jag ofta, måtte jag inte bli så där jobbig att någon önskar mig död.
Jag vet väl att man innerst inne inte vill så och när tanken kommer fram för att orken tryter, ja, då kommer skuldkänslorna.
Det är inte lätt att vara människa, alla gör nog så gott de kan(får vi hoppas).
Jag sitter och väntar på herrn och på lördagsdrinken. Det har varit en jobbig dag så det ska bli skönt att koppla av.
Ha en skön helg utan för mycket "strul".
Kram
Ps. Sköna dojor.

ingersord sa...

Rätt tänkt! En Wirre lindrar...
Jag som förlorade mina föräldrar allt för tidigt brukar tänka på kamraternas "senila" åldringar när min saknad blir för stor...

Susjos sa...

Fina älskare! Vill oxå ha!! Är de dyra?
Underbart att du unnade dej en bok! Och så gott med en whisky! Skål på dej! Själv ska jag ut i snöyran och ta mej till jobbet...

H C Barregren sa...

Är du inte rädd att göra Woods ledsen? Ge honom kängan så där :-)

Åsa! sa...

Hoppas din mamma kommer att må lite bättre nu när hon får behandling för sin UVI.
Man kan vara vad som helst i arbetslivet, men som anhörig är man bara anhörig ingenting annat, det är viktigt att komma ihåg, även för oss personal.
Förstår att det är jobbigt! Kram på dig!

Osloskånskan sa...

Lilla du! Det blir lugnare, du kommer att hantera det bättre så småningom, jag lovar. Kram och skål!

Filifjonkan 1 sa...

Hej Imse. Oj så mycket bra du fått gjort ser jag och så härliga stövlar du har varmt och gott om tassarna Sådana får man vårda ömt så jag instämmer i Tiger Woods väggsläng(utan bedövning) Oj oj det där låter lite skarpt läge med bankkortet antar att din mor är rätt till åren kommen och kanske lite senil Light som jag säger när det gäller min mor. Min brukar med göra så där samt glömma det på Konsum också,,Måste försöka ordna på något annat vis för jag tror det blir katastrof rätt som man kan ha två konton o ladda hennes kort bara med dagspengar ifall det förkommer..så gör det inte så mycket så att säga så stänger man det kontot snabbt o spärrar kortet Så ett nytt kort tror man får göra något i den vägen Inte lätt med gamla föräldrar men man får göra det bästa möjliga

Trollpackan sa...

Hoppas att du fick en lugn, skön stund!
kramen

messan sa...

Det lät gott det:). Min älskare är också mina uggs...dom går inte av för hackor.
Kram

Pockethexan sa...

Ibland när jag är pigg så ger jag mig ut i cyberrymden och tittar på alla fina och trevliga bloggar som finns, som din exempelvis, ja min blogg har inte så mycket att erbjuda då det gäller inredning och design, men kanske kan jag komma med några trevliga boktips, ifrom av pocketböcker, inte dyra att ge men mycket trevliga att få?
Vill passa på att säga vilka fina bilder du visar önskar samtidigt God Jul och Gott Nytt År!
Kram från en som kallar sig för Pockethexan!

Pia sa...

Den hutten är du värd..
Jag kan bara tänka mig hur jobbig din relation till din mamma är.. Att nästan bli mamma till sin mamma..
Den där boken har jag oxå tittat på.. får köpa den efter jul.
Kram på dig!!

Ejsans sa...

Skönt att du har handlingen avklarad. Det är samma här.
Men vad tråkigt med din mamma. Hoppas att allt ordnat upp sig, om den slök kortet, vilket vi får hoppas.

Vet inte var jag ska skriva till dig när du har gästbloggare. Hoppas du ser det här.

Passar på att önska dig en God Jul redan nu då jag inte vet om jag hinner hit innan dess.

Kram

Anonym sa...

Jag önskar dig en god och fridfull jul och ett riktigt gott nytt år.
Julkramar från Farmor K