tisdag, december 15, 2009

Klok som en tok (gästblogg)

Det finns en som är väldigt klok. Kloktok närmare bestämt.
Nu tycker jag att vi ska läsa ett inlägg av Kloktok. Inlägget är mycket klokt och inte alls tokigt.
Varsågod Kloktok:

Kloktok sitter här och försöker rimma och
tänker på Karl-Bertil Jonsson och hans tolkning av julens budskap om
att ta från de fattiga och ge till de rika.
Ja, han blev ju skylld för att vara kommunist av sin far
men i Kloktoks värld är inte det detsamma som att dela med sig av ett överflöd.

Julen sägs ju vara barnens högtid,
men ibland blundar vi för det faktum att
24000 barn dör varje dag runt om i världen
i sjukdomar som skulle gå att förhindra,
exempelvis genom vaccinationer, näringsriktig mat och rent vatten.

Det vore väl en fin juklapp att ge någon? Möjligheten att överleva!
Det vore väl en fin juklapp att ge någon släkting som du inte vet vad du ska köpa för klapp till?
Möjligheten att ge någon annan möjligheten att överleva!
Ja, för det är möjligt...

Gå åtminstone in på UNICEFS:hemsida om du har aldrig gjort det tidigare!
http://www.unicef.se/
Läs om den perfekta julklappen. Kanske du blir inspirerad till att bli världsförälder om du inte redan är det?!!
Kloktok är världsförälder, för jag är övertygad om att det gör skillnad på lång sikt.
På lång sikt kan det få vara jul fler än en dag per år för världens barn!

Så var det ju detta med att rimma.
KLoktok blev lite inspirerad av klimatmötet...

Midvintermörkrets tid är här
ljusslingor gnistra och glimma
Människor pratar om vädrets misär
vi borde alla träna oss på att simma
Marken är och förblir kanske bar
Skidföret är inte vad det en gång var
Men vallar man rikligt och myck'e
kanske man kommer ett stycke?

I juletids-Danmark finns nu mången bulvan
som om miljön vilja kompromissa
De anlänt i jetplan och bilkaravan
Ska man börja gråta eller fnissa?
Dubbelmoral är ibland allt vad de har
Snart finns inget annat än tomma löften kvar
Fattiga ställs emot rika
Det är en myt att vi alla är lika

Trängsel råda i varuhus,
köphysteri till vansinne
jakten på klappar ger köperus
det glöms att jul firas till Jesu minne
Köpcentertomten brister ut i ett flin
Hör ljudet av ännu en limousin
Undrar varthän den ska fara
Undrar var Obama må vara


Fridens liljor!



6 kommentarer:

Pinglan sa...

Vilken fin dikt!
Tänkvärda tankar av Kloktok!
Önskar dig en fin dag, Imse!

Daniel sa...

Tänkvärda ord!

Charlotte sa...

En utormordenlig dikt!
Verkligen tänkvärd, för visst är det så att vi snart glömt varför vi firar julen av all denna julklappshysteri!

Ha en fin dag, alla!

Kramar!

Maggan sa...

Du kunde du både vara klok och rimma ... jag är urusel på att rimma.
Jag skrattar lite för mig själv för jag är farmor och på TV går nu en reklam för att ge farmor avmaskningstabletter, det ligger i tiden att ge en gåva som är till någon annan. Men jag sa till min man att jag vill inte få avmaskningstabletter i julklapp, eller ett papper som intygar att mitt barnbarn har betalat in en summa så att någon får de där tabletterna. Jag tycker man kan ha något projekt som man då och då gör en insättning till under hela året, men till jul undanber jag mig avmaskningstabletter eller en get, jag vill vara en vanlig farmor som får vanliga julklappar.
Själv är jag medlem av Hundstallet och betalar lite extra dit då och då. Där vet jag att pengarna inte schabblas bort av alla snikna anställda.
Men en God Jul önskar jag dig och hoppas du inte får en get hem till vardagsrummet av någon välment släkting ... (ironi).
Kram och tack för fint inlägg
Maggan http://livsglimtar.wordpress.comp

Åsa sa...

Så klokt!

Filifjonkan 1 sa...

Hej Imse jaha du har gästbloggare idag med? Skriver du med något eller? Ang skänk så gör jag det till frälsis nattpatrull som kommer med kaffe o mackor till de hemlösa.Sen var ju ute o skramlade med bössa häromdagen med fick in ett par hundra där med till dem.De behöver de med.Skickar till katthemmen med,