måndag, maj 03, 2010

Är gult fult?

Livet får gå vidare, trots att en älskad människa inte finns mer. Men hon finns ju ändock kvar, i alla minnen och i allas hjärtan.

Hon var en riktig mammafigur, svärmor. Inte bara till alla sina barn, utan även till sina barnbarn och sina barns partners.

Själv är jag nog ingen riktig sån där mammafigur. Mer en filur. Eller påskkyckling. Som idag när jag har gått omkring i lila skjorta och knallgula Converse.
De gula skorna väcker viss munterhet.

Röda skor har jag en svaghet för, men det här är första gången som jag har ett par gula.
Gult har aldrig varit någon bra färg för mig. Det kan väl bero på att jag är en tvättäkta blondin, även om kalufsen numer är mer åt det råttgrå hållet. Och gult har aldrig känts riktigt bekvämt på mig.

Nu ska jag leta reda på några lämpliga psalmer. Svärmor var inte det minsta kyrklig, men jag kan tänka mig att hon skulle föredra de lite äldre psalmerna. Det gör jag med, för den delen.
Och inte tror jag att hon skulle vilja ha det högtidligt och allvarsamt, utan det enkla och fina, det vardagliga, var sånt som hon uppskattade.

Är det någon som kan tipsa mig om psalmer?

11 kommentarer:

Boddan sa...

Tråkigt med svärmor din - o synd att du missade en 7h-vetes bra konsert men du sa det själv - dom kommer med ALL säkerhet tillbaka. Jag är inte det minsta kyrklig men jag tycker mycket om "en vänlig grönskas rika dräkt" - sen om den passar på en begravning har jag ingen aning om men nu är det ju grönt.....

Eva sa...

Bred dina vida vingar - är en vacker psalm tycker jag!
Den blomstertid nu kommer - underbar!

Mia S sa...

I denna ljuva sommar tid.
Blott en dag.
Där rosor aldrig dör.

Kram ♥

Osloskånskan sa...

Jag kan inte hjälpa med psalmer.
Men jag tror du är en riktig färgklick både inuti och utanpå!

Pia sa...

Psalm 256. "Var inte rädd, i sanden finns det spår" och Psalm 190 "Bred dina vida vingar" är väldigt vackra psalmer. "Blott en dag.." sjöng jag på min pappas begravning.
Tänker på er!! Kram!

gladmymlan sa...

jag måste instämma med psalm 256 och sen antingen "härlig är jorden" (fast den brukar man väl sjunga vid graven ändån kanske i alla fall där jag jobbar) eller "Blott en dag" tycker jag är fin...

och vad gäller gult...jag måste erkänna jag har aldrig haft på mej nåt gult nånsin! borde nog testa. Det är ju helt klart en vårlik färg!

kramen!

Lenas Värkstad sa...

Du har fått många fina tips om psalmer.
Både på min pappas, min mammas och min mans begravningar sjöng vi Härlig är jorden och Blott en dag.
Organisten spelade en sättning av Bridge over troubled water och på min mans begravning sjöng en solist Du är alltid en del utav mig och Imagine (McCartney/Lennon).

Vad ni än väljer så blir det fint!

Kram

Polargrevinnan sa...

Det är svårt när nära och kära dör.
Din svärmor var ju sjuk och ni visste att slutet var nära. Kanske en befrielse som kan ge tröst. Psalmer är svårt. Såg någon föreslog psalm 256, den tycker jag också om. Den sjöngs på en begravning som jag var på.
Håller med dig att gult är en svår färg. Ja, kanske på skorna - med frågeteckan.
Sköt om dig.
Kram Viola

Charlotte sa...

Har gula Foppatofflor som jag tjaskar omkring med...
Tycker det är skoj att det kommit så många härliga färger på skor :-)


Kram

Innapingpong sa...

Min personliga favorit är "Jag lyfter ögat mot himmelen" - den sjöng jag för mamma innan hon dog....
Tänker på er...<3

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Ja, jag borde ju kunna och ha tips men tyvärr är jag inte den mest musikaliska och därför kommer jag inte ihåg så mycket.

Det är ledsamt när någon riktigt kär lämnar en, än hur hög ålder man uppnått.

Jag kanske ska kolla i mina arkiv om det finns några riktigt bra men du har nog själv fått bra tips och idéer på vad som passar henne. Det är svårt när man inte känner personen att välja, det måste ju vara hon och det hon kanske önskat.