torsdag, juni 11, 2009

Att anmäla en läkare

Ledig dag! Sen väntar en lång arbetshelg. De här lediga dagarna är för det mesta fullbokade, jag har till exempel varit både till doktorn och till frissan idag. Skulle egentligen ha följt min mor till hennes doktor, men han var sjuk, så det blev inställt.

Jag fick hyfsat godkänt, av min doktor, när det gäller blodsockret, men morgonvärdet och långtidsvärdet är fortfarande för högt. Så det blev en ökning av medicinerna.

Igår gjorde jag någonting som jag är mycket stolt över. Jag skickade nämligen en avvikelserapportering på en läkare, som förser en av mina kunder i hemtjänsten med extrema mängder narkotika.
Jag har tidigare tagit upp frågan med ansvariga inom kommunen och med apoteket, alla förfasar sig, men ingen gör något.
När jag inte lyckades att komma i kontakt med den berörde doktorn, bestämde jag mig för, att nu var måttet rågat!

Den här kunden är yngre än vad jag är och har ingen som helst smärtdiagnos. Mängderna narkotika, som skrivs ut är helt sanslösa. Inte ens den svårast sjuka cancerpatient med helvetessmärtor, står på så mycket narkotika.

Den här avvikelserapporten kommer nu att skickas till mottagningen där han arbetar. Händer det ingenting, kommer jag personligen skicka den vidare till socialstyrelsen.

Jag tänker på alla människor med svåra sjukdomar, som knappast eller inte alls får vara sjukskrivna, som får tjata på läkare för att få hjälp och smärtlindring.
Den här personen behöver bara lyfta på luren och tala om för doktorn vad som önskas. Sen fixas det i ett nafs!
Det är möjligt att den här kunden är bortom all räddning, men förhoppningsvis kan detta leda till att någon annan inte hamnar i beroende på grund av den här läkaren.

21 kommentarer:

Eva sa...

Jättebra gjort! Hoppas han blir av med legitimationen omedelbums, för den här patienten är givetvis inte den ende han förser med knark!

Katinka sa...

Bra gjort att du tar ditt ansvar tycker jag! Allt för få gör tyvärr det ju och se hur det går! hurra för dig!

Nisse sa...

Är det tokerier på 'G' så ska vi givetvis reagera.

Kramar!

Bitte sa...

BRA!!!Behövs fler som du!Hoppas detta gör att inga fler drabbas!

Bibban sa...

Bra jobbat, så där får det inte gå till.
Bibban

Znogge sa...

Bra jobbat! Det verkar ju hur konstigt som helst...

Kram!

Nonna sa...

Bra att du gjorde det som kändes rätt för dig hoppas det leder nånstans!
Kram NOnna

anki/barbakvinna sa...

det som är skrämmande är även att ifall en patient har 5 läkare och alla skriver ut samma sorts recept på piller så ger apoteket ut medicin och får inte vidta åtgärder ifall jag nu har förstått rätt.

Människor kommer till skada men sen kostar sånt även pengar i stadskassan.. Som du jag vi alla betalar för att sjuk människor ska få vård. Men en del blir till missbrukare av piller. Helt galet.

anna sa...

det låter ju helt galet, man trodde ju att det fanns någon heder i läkare, men vissa verkar skrupelfria.

Pia sa...

Bra gjort!!! Jag är stolt över dig.. fler borde ha reagerat!
Kram!

Veiken sa...

Jag står upp och gör vågen! Underbart med folk som har civilkurage! Du skulle förbaske mig klonas! Kram

Cina sa...

Det är så många som blundar för så mycket så: Medalj till dig!

Susjos sa...

Bra gjort!
Men frågan är om mottagningen gör något?
Kontakta HSAN annars...
Lycka Till!!

Frogprincess sa...

Väldigt bra gjort!
Nu håller vi tummarna för att det händer någonting också!

Mia S sa...

Ja, det var bra gjort tycker jag oxå och hoppas att det blir en reaktion..., men visst är det trist när "det bara tycks men inget görs"...
Ha en bra dag och hoppas du får ordning på dina värden snart... Kram på dig !

Storarvid sa...

BRA GJORT!
Du är en stark människa med skinn på näsan, det är bra.
Rätt ska vara rätt och det är inte alla som vågar, men du gjorde det.
Trots att du såvitt jag kunnat läsa andra bekymmer med diabetes, ont i leder, jaa allt som skulle vara skäl nog för att ha fullt upp med sig själv gör du det som är rätt för andra
BRA, JÄTTEBRA. Vi behöver fler människor som du.

Pinglan sa...

Det är bra att du har civilkurage och anmäler doktorn.

Önskar dig en trevlig fredag och en fin arbetshelg.

Kristina Birkesten sa...

Instämmer med alla de andra. Det var mycket bra gjort av dig! Sådant kurage har vi brist på, heder till dig!

Kramar

Åsa! sa...

Det var verkligen bra gjort! Fler av din kaliber behövs inom vården!
Önskar dig en bra helg trots arbete.

Anonym sa...

Jag bugar, bockar och jublar dig. Strongt och bra gjort.

Hoppas att jag får läsa vidare vad som händer om någon reagerar, om någon tar itu med saken eller om du måste göra det själv.

/Margareta G

diana sa...

Helt rätt. Bra gjort.