söndag, januari 16, 2011

Lära av historien

Idag har kören uppträtt igen. Vi vann ju tävlingen "Julkörskampen", och nu var det alltså dags för prisutdelning i Gränby köpcentrum.
Vi fick ta emot prispengarna, 20 000 kr, som vi raskt lämnade vidare till föreningen "Grottan", som arbetar med hemlösa i Uppsala.

Körledaren Caroline vill alltid att körens intäkter ska gå till välgörande ändamål och den här gången hade kören valt ut den här föreningen.

Vi sjöng några sånger och jag som är dunderförkyld hade nästan ingen röst kvar efteråt. Som tröst bjöd jag mig på en ohyggligt god räkmacka efter konserten.

Annars blev jag lite bestört, för i köpcentrat kryllade det av unga killar som sålde tidningen "Nationellt motstånd". Det är en tidning med nazistiska och rasistiska förtecken. Killarna såg ut som precis vilka ungdomar som helst.
För mig är det en gåta hur ungdomar kan dras till dessa ideologier. Har inte historien lärt oss någonting?

9 kommentarer:

Lena sa...

Grattis till er kör! Vi får aldrig ge upp kampen mot dessa onda krafter. Kram

Caja: sa...

Det gjorde du rätt i att unna dig en smaskig macka efter den ansträngningen!

Ja du..på den andra frågan virrar jag bara på huvudet och förfärar mig....

Susjos sa...

Hipp Hurra till er fantastiska kör med Caroline!

Om tidningsförsäljningen ruskar jag oxå på huvudet!!! suck!

krya på dej!

4U2 sa...

Vad roligt att ni vann mindre roligt att det tyvärr går att indoktrinera folk.

UllaJohanna sa...

Jättegrattis till er kör!!!
Tufft att sjunga trots raspig hals...
Krya på dig!!

Och att vi skulle lära av historien? Nje, tror inte det. Finns alltid dom som är lätta att indoktrinera...

Åsa! sa...

Nog gör det en bekymrad att det finns dessa tankegångar i vårt samhälle!

Znogge sa...

Historien har inte lärt oss tillräckligt nej.

Grattis än en gång till priset.

Kram

Charlotte sa...

Stort grattis ännu en gång till priset :-))

Nej, det verkar inte bättre att ingen lär sig av historien.
Ändå ligger den hemska Holocaust inte så långt tillbaka....min mormor satt bla i Riga på koncenrationsläger...och jag är född i början av -60.
Att sedan påstå att det aldrig hänt är ett stort förbannat skämt!


Kramar
C

Cici sa...

Tyvärr är det väl så att efter tre generationer så har människor glömt. Därför upprepas krigseländet gång på gång. Men vi får göra vårt bästa för att påminna de nya generationerna så gott det går.