söndag, januari 09, 2011

Tårar och glädje

Tack för kommentarerna till mitt föregående inlägg. Ska jag vara ärlig, så blev jag väldigt sentimental när jag skrev det. Fällde faktiskt ett par tårar.

Desto gladare blev jag under gårdagen. Då blev det nämligen ett Stockholmsbesök. Hälsade på hos sonen först och sen bar det av till utställningen av Terrakottaarmén på Östasiatiska museet. En mycket imponerande utställning, som väcker oerhört mycket tankar om världen och dess utveckling.

Efter museet tog vi oss till Söder, där det först blev en drink på "Little Persia". Ett mysigt litet ställe med asiatisk inredning.
Därefter intogs middag på veganrestaurangen "Chutney". Sonen är ju vegan, därför föll valet på den restaurangen. Och det var inget dumt val. Maten var verkligen supergod.

Dagen idag har också gått i ätandets tecken. Det var dags för "matlag", som vi har en gång i månaden och den här gången var det i detta hus, som maten skulle intagas.

Arbetsfördelningen var ypperlig. Maken tog hand om städning och disk och jag handlade och lagade maten.
Gästerna bjöds på hembakat lantbröd, getostgratinerad bakpotatis och rysk rödbetssoppa med chorizo och gnocchi. Till kaffet blev det radiokaka.
Om jag får säga det själv, så blev middagen riktigt lyckad.

Imorgon är det arbetsdag igen. Jag har haft några dagars semester och varit ledig i fem dagar. Men nu är jag mer än redo att börja jobba igen.

11 kommentarer:

Caja: sa...

Åh...radiokaka...nostalgi...det gjorde min mamma ofta. Och allt det där andra goda då....tur jag precis har avnjutit vår middag annars hade jag dreglat ner tangentbordet!

Om du har ork över så kan du komma in till mig och sjunga lite...det är körslag där idag med ;-)

Och om du har ännu mer ork över sen du sjungit så kan du besöka mitt nya "skötebarn" min fotoblogg, ordlöst, alldeles tyst...bara för ögat

www.photobycaja.blogspot.com

vill du så får du gärna bli följare med...men det är frivilligt!

Kramar till dig/caja

Caja: sa...

tack för att du ville sjunga med...jag vet ju att du alltid är sugen ;-D jag försöker ha sångstund lite var och varannan dag inne hos mig så tipsa gärna dina sångsugna bloggvänner, vi kan ju bli en jättekör...som mest har vi varit 14 tror jag men vi kan ju bara växa och växa och växa.... ;-D

Tårta finns det säkert kvar inne hos Elle. du hittar henne inne hos mig på Inredning-Utredning i min "sinneskittlarlista"

Om du skyndar dig så är sär kanske mer än smulor kvar för Lippe och jag är nåra hejjare på att äta tårta ;-D

Skynda...skynda...

Znogge sa...

Det lät väldigt gott så jag förstår att det blev lyckat! Radiokaka ja... Det var tider det ;-)

Kram

gladmymlan sa...

...så vackert du skrivit om din käre pappa!

lät som du hade det mysigt i stora-huvudstaden.

Terracotta armen åkte en väninna till mej o såg häromdagen, och hade jag haft tid o pengar hade jag med åkt express upp för att få se den! förstår att det var imponerande!

kram på sej!!

Susjos sa...

Jättefint inlägg om din pappa ♥
Och vilken härlig dag du fick i Stockholm!
Nu fick jag bra restaurangtips oxå!
Skönt att du varit lite ledig.
Tänk att radiokaka känner inte jag igen alls?
Kram!

Caja: sa...

Tänkte på dig när jag gjorde inlägg i min nya blogg innan....hhhrrmmm...undrar varför??? *ler*

Åsa! sa...

Radiokaka! Det har jag inte ätit sedan jag var barn tror jag!
Hoppas arbetsdagen flyter på i lugn takt.

Caja: sa...

Det finns en fråga till dig inne hos mig i mitt nya inlägg....

Kram/caja

Pinglan sa...

Vad roligt med ett besök till Stockholm.

Att ha matlag låter trevligt.

Ha det fortsatt gott och jobba lugnt!

Elle sa...

Kul att du lagt till dig som följare hos mig!

Satt just och läste ditt förra inlägg och erkänner att jag fick en konstig klump i halsen.

Vet inte om jag har blivit helt "icke-svensk" nu, men jag undrar...vad är radiokaka??

Ha en fin dag!
Kram Elle

Elle sa...

Kul att du lagt till dig som följare hos mig!

Satt just och läste ditt förra inlägg och erkänner att jag fick en konstig klump i halsen.

Vet inte om jag har blivit helt "icke-svensk" nu, men jag undrar...vad är radiokaka??

Ha en fin dag!
Kram Elle