fredag, januari 16, 2009

Och vinnaren är

Znogge, som var först med det rätta svaret på bildgåtan.
Sjön på bilden är Bajkalsjön i Sibirien. Det är världens djupaste sjö, med ett kristallklart vatten. Man kan se 80 m ner.
Det finns ett rikt djurliv i sjön.
Men någon badsjö är det sannerligen inte. Det blir aldrig varmare än 10 grader i sjön.
Bajkalsjön finns med på UNESCOs världsarvslista.

Tåget på den andra bilden är Transsibiriska järnvägen, som jag åkte för några år sedan.
700 mil, från Moskva till Peking. Och bland mycket annat passerar man alltså Bajkalsjön.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Frågorna känns nästan som på spåret.....ville bara önska dig trevlig helg: / Ida

Anonym sa...

Då får vi gratulera Znogge.

Önskar dig en trevlig helg!

Hälsningar!

Magnus Thorn sa...

Den borde man ha tagit va?...:)

Trevlig helg!

Anonym sa...

Vad härligt att ha gjort den resan!
Själv åkte jag i a f från Hongkong till Peking, alltid något:)

Kram och trevlig helg!

Christina och Carina sa...

Tack Imse för Din kommentar. Den värmde. Mitt råd till Dig är nu, som Du kanske förstår...Ta vara på livet!!

Anonym sa...

Tackar! Hade en känsla av att det var den när jag såg tåget och anade vilken järnväg det handlade om! Vilken spännande resa det måste varit...
Kram!

Storarvid sa...

Ny bakgrundsfärg igen ser jag.
Du!! Nu har JAG ÅXÅ Spotify.
JÄDRAR va bra det är O HELT LAGLIGT.
Det konstiga är att jag har inte en susning vem som "bjöd in" mig. Rätt som det var kom bara ett mail där jag fick en inbjudan.
Ha det bra!!
/J

Anonym sa...

Där skulle jag åxå vilja åka!

Grattis Znogge :o)

Lallis - liv och leverne sa...

:) Det var en kul bildtävling även om jag inte hade någon som helst koll- Ha en fin kväll.
Kram Lallis

Anonym sa...

Måste vara ett äventyr att åka på det spåret!:) Grattis till Znogge. HA en fortsatt trevlig helg. Fridnes & kram

Katinka sa...

Znogge gratuleras härmed!!!

Anonym sa...

Grattis Znogge! Det var ett mycket trevligt inslag!
Tack snälla du för att du orkade läsa Min resa! Ha en underbar kväll! Kram Anna

Anonym sa...

Skön söndag på dig!

Anonym sa...

Jag hade aldrig kunnat gissa det. Jag har inte rest så heller. Förstår att det måste ha varit mycket intressant. Så mycket resor jag skulle vilja göra, men tänker att de lär kanske inte bli så många fler resor för mig. Får resa i mitt inre i stället. Spännande det också :)/Rosa tankar

Anonym sa...

då hade jag fel

Anonym sa...

Aha,bra av Znogge,hade då aldrig kommit på det.Kallt,där kan man inte snorkla då,synd.Hade nog varit en upplevelse för dem som turistar där.Ha en fin söndag nu,kram/Bitte