onsdag, januari 21, 2009

Plus minus noll

Jag har varit till ortopeden och fått svar på röntgen av min onda fot och fotled. Ingen artros i leden, men däremot benfragment som skramlar runt och irriterar. Orsakat av en gammal skelettskada, stod det i utlåtandet.
Men nu hör det till saken att jag aldrig har haft någon skelettskada. Jo, det måste du ha haft, sa ortopeden. Och det måste ha gjort riktigt ont och du måste ha uppsökt läkare för det.
Nej, sa jag. Jag har ingen gammal skada!

Sen fick jag förhållningsorder. Sluta gå, sa han! Använd aldrig smala skor, det gör jag inte, har aldrig gjort. Använd ilägg i skorna, det gör jag jämt. Smörj med Voltarengel, det gör jag också.

Så min nya vurm, stavgång, är det bara att lägga av med. Att sluta gå helt, låter sig inte göras så lätt. Det blir mycket knatande på jobbet, trots att jag cyklar hem till mina patienter.

Jag blev så förvånad över det här med den påstådda skelettskadan, att jag inte kom mig för att fråga om det gick att åtgärda benbitarna kirurgiskt.
Men jag var välkommen tillbaka, om besvären inte gick över. Så besöket kändes som plus minus noll, ungefär. Det enda jag blev, var 230 kr fattigare.

Likadant med mitt öga. En klapp på axeln och välkommen åter, om det inte blir bra. Idag är det tre veckor sen jag fick näthinneavlossningen och jag tycker att suddigheten borde ha försvunnit.

I min yrkesroll som sjuksköterska, gör jag aldrig så. Jag rycker aldrig på axlarna och säger att det här blir nog bra. Men det är väl därför jag bränner ut mig. För jag vill att det ska bli bra. Jag vill att mina patienter ska känna sig nöjda.

Men jag är väldigt glad över en annan sak, jag har nämligen köpt en ny kamera! En systemkamera. Ingen avancerad sak, men säkert fullt tillräcklig för mina behov.
Så nu vill jag att våren kommer. Jag vill ut på grönbete och fotografera!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Har du ingen tid för återbesök när det gäller ditt öga? I och för sig vet jag inte hur lång tid sådant tar men man är ju väldigt rädd om sin syn.

Grattis till din nya kamea! Du får lägga ut lite bilder sedan.
Kram!

Anonym sa...

Hmmm. läste han i DIN journal ???.. han kanske läste i fel !
Men vad jobbigt och vilket enkelt beslut.. sluta gå !! Och ingenting för ögat... Ja se läkare !

Tänkte just på dig innan jag läste här.. just ang eld-själar som bränner ut sig i sin omtanke om andra och för andra...

Och vad kul med nya kameran... fråga om du behöver hjälp med något !

Kram och tack för omtanken i mina inlägg !

Anonym sa...

Fy för nonchalanta läkare...
Tydligen gillar de inte bli ifrågasatta av den som borde veta bäst om sin egen kropp... Kom tillbaka om en vecka är en vanlig ordination...
Hopaps du kan foto mycket fina motiv med kameran!:)
Sköt om dig. MVH & kram

Ejsans sa...

Tänkte precis säga som Maria. Kan han ha blandat ihop journaler. Ingenting verkade ju stämma. Tråkigt att hör att ögat inte är bra ännu.

Men nu får du se fram mot våren, du ska se att kameran trollar bort alla krämpor och elände.

Visst sborde läkaren veta vad jag skulle ha. Jag sa salva, men tror du inte jag fick kräm ändå. Nu får jag nytt i morgon.

Ha det bra
Kram

Anonym sa...

Hej vännen. Ja det är jag på bilden. Maken tar kortet som blev väl sisådär. Sjön vi åker på ligger nedanför äppelträdgården och vi ser sjön från huset. Riktigt idylliskt och nära. Men jobbet slukar en med hull och hår så det blir bara på helgerna som amn kan utnyttja skridskorna.

Vad synd att du är dålig. Jag hade "bitar" som for runt i knät som de spolade rent med en enkel operation, sen dess är jag symtomfri. KAnske det går att göra samma sak med foten?
Ögat får du nog gå tillbaka med och kräva bättre behandling.

Anonym sa...

Det är tur att det fortfarande finns sådana som du men tyvärr blir de mer och mer sällsynta och ni är snart utrotningshotade.

Jag önskar varje gång jag besöker sjukhuset eller vårdcentralen att mitt första ansikte skall vara någon som du, tyvärr är det inte så. Däremot har jag ofta upplevt på medicinmottagningen, i telefon, när jag ska beställa nytt recept för mitt hjärta att det alltid är en trevlig sköterska som hjälper mig. Det är också viktigt men ännu viktigare det där personliga mötet.

Jag är förvånad över ditt öga, de borde vara viktigt med återbesök och riktig koll. Du har haft dina besvär ganska länge nu. Sedan dina leder - jag har en sambo med problem och han har tagit prover på prover till och med varit till Stockholm, privat, och där kunde de inte heller hitta orsaken. Hans nuvarande läkare på vårdcentralen är totalt värdelös och helt utan känsla för sitt yrke.

Grattis till din nya kamera, jag har en systemkamera men en gammal och endast standardobjektiven, men som någon brukar säga - du får mätta munnen efter matsäcken och det är nog sant.

Ha det bra och hoppas att det finns en lösning på ditt onda i både ögon och ben.

/Margareta G

Susjos sa...

Man tror inte att det är sant det du berättar,men man vet ju också att det mycket väl finns såna nötter inom vården...suck!
Kram kram!

Anonym sa...

vi får väl hoppas att du blir helt bra fort nu och då förväntar vi oss en massa fina bilder snart

Anonym sa...

Märkligt,verkligen.Hmmm,man undrar om det kollat rätt?!Min läkare misstänker Mortons syndrom,får hoppas jag får en diagnos snart och att jag får rätt hjälp med!Ang ögat,låter inte bra.Du borde nog låta kolla upp det igen,inte att leka med det där,hua.Kul med ny kamera,en liten tröst i allt elände.Hoppas allt rätar till sig,kram/Bitte

Anonym sa...

Först ögat: Följer dom inte upp det med ett återbesök? Konstigt.
Benfragment som ligger och skramlar. Ska inte dom bort så inte skadan blir värre? Men vad vet jag, som bara kan sätta på plåster och ta huvudvärkstabletter! Stå på dig och krya på dig! Kram

Anonym sa...

Hej
Det låter inte trevligt med benflisor som rör sig.Det borde dom väl kunna fixa?
Lite skojigare med din nya kamera. Hoppas att du får glädje av den.
:-)

ammie sa...

Hej! Det var ett tag sedan jag var inne hos dig! Kan läsa att det hänt lite grann! Vill att du ska veta att det finns en förening eller rättare sagt en gemenskap som heter GNYu och det är inget stort projekt utan en gemenskap där vi gnäller av oss pga värk och liknande. Du är jätte välkommen att kika in på http://gnyu.ngn.nu
Med vänlig hälsning Ammie
http://www.ammie035.st