måndag, januari 26, 2009

Skitdag

Idag är en sån där skitdag, som man helst vill stoppa ner i en påse och slänga. Ja, även lördagen och söndagen kan få stoppas ner i den påsen.

Nu är jag less på det här gråtrista vädret. Vill ha ljus, ljus och åter ljus.
Och jag vill inte ha ont i foten eller sudd i ögat längre.

Sen vill jag att vården ska präglas av kvalité. Jag vill inte att kritiserade vårdbolag, ska få ta över verksamhet efter verksamhet.
Jag vill inte att kommunerna ska spara och skära ned på omsorgen för äldre och svårt sjuka personer.
Eller att långvarigt sjuka ska tvingas ut i en arbetsmarknad, som dels inte finns, dels inte kan erbjuda ett arbete med de rätta förutsättningarna.

Vi lever i landet med de högsta skatterna, men det märks sannerligen inte.
En mycket stor nedrustning av välfärden är på gång.
Det är som att marken skälver under våra fötter.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Håller fullständigt med dig, Imse! Jag vill inte bli gammal och sjuk i dagens samhälle. Bra rutet av dig!

Funderar på att se mig om efter ett annat arbete (hmmm, det går nog inte att få arbete för mig nu - vem vill ha funktionshindrade på arbetsmarknaden???(tycker synd om de äldre och det vill jag inte).

Önskar dig bra dagar när skirdagrna har gått över!

Kram!

Anonym sa...

Kramar om lite... och jag har också ont i fötterna, det känns som att ha spikar under hälarna (fast jag skojar ju bara,för jag har ju inte ont någonstans säger de lärde)

Pratade med min granne som jobbar här i "staden/kommunen"... Stockholm Stad säljer ut äldrevården till privata bolag och det har varit möte ang höja pensionåldern till 72 år... så det är inget förslag längre...utan det kommer att klubbas igenom här och som hon sa, tror dom att vi vårdpersonal orkar jobba kvar till 72 års åldern?.. vi får väl gå där med våra rullatorer brevid våra jämnåriga dementa vårdtagare på promenader...Galen värld !

Anonym sa...

Ja, var sjutton tar alla skattepengar vägen när de bara skär ner och skär ner överallt?

Magnus Thorn sa...

Bra skrivet! Jag är med.

Anonym sa...

Kloka ord här i dag ser jag! Jag håller också med.
Kram!

Tant Janet sa...

Vem vill bli gammal här? Usch, man får hoppas att barnen tar hand om en då.
Ta hand om dig och hoppas att du får en bättre dag i morgon. Ät en semla vet ja!

Anonym sa...

Åhå här var det lite negativa tankar... Nej nu ska jag försöka hålla mig frisk och leva som att det inte kommer en morgondag... Eller var det lite för dramatiskt, ha ha ha! Kram anna

Katinka sa...

Ja, nedrustning av välfärden är verkligen rätt sagt. Vilken politiker vill bli gammal så som äldreomsorgen ser ut idag? Fast de har ju pengar och slipper undan ju.

Ejsans sa...

Vad mycket konstiga vill du har idag! Skojar bara förstår du.
Jag håller med dig.


Jag ska till hudläkare nästa vecka. De tar bort med plåster, hon fattade direkt vad det var.
Jag hade tur som såg dem (domherrarna). Hade jag inte tittat ut just då hade jag missat dom.

Ha det bra. Hoppas dina vill går den väg du vill
Kram

Anonym sa...

Det är tuffa tider och ibland undrar man verkligen hur det prioriteras...

Hoppas det bllir bättre med foten.

Kram/Madonnan

Anonym sa...

Du skulle ha varit hos oss igår. För här vart det först vitt när det började snöa, sedan grått när regnet kom, sedan vart det vitt av snö igen för att regnet tillslut skulle ta över igen och förvandla allt grått och trist. Allt på bara 1 timma :-(

Hoppas du får en bra tisdag!

Anonym sa...

Hej
Jag håller med. skitdag var en bra rubrik.Littorin har ju utsett år 2009 till ett skitår.Hoppas att vi får regeringsskifte nästa val så vi slipper fler skitår.

Anonym sa...

Å jag är sur på att man inte har rätt att vara hemma med barnen bara för att de fyllt 12. Vem lämnar ett barn hemma som har kräksjuka eller 40 i feber!!!
FY!!!!!!!!1

Anonym sa...

Du kan få slänga den i KLoktok tvättpåse som jag ska tvätta med färgtvättmedel!;P Håller med om att marken skälver och att vädret är trist... Bamsekram

Anonym sa...

Mmh...bort och iväg me skräpdagarna!! de behöver vi inte när de blir så många...en och annan kan väl vara lite utbildning..men så många som det är nu..nääe...Må så gott och ta hand om dig *kram*

Anonym sa...

Jag kan inte säga annat än att du har satt fingret på spiken! Det är skräp att vi har det så här! Kram