söndag, januari 18, 2009

Min dröm

Jag har inte varit särskilt bloggaktiv den senaste veckan. Att slänga in en bildgåta var faktiskt ett sätt att komma lindrigt undan. Eller hur jag nu ska säga. Det är inte så att jag tar min blogg på så stort allvar, men jag vill gärna försöka förmedla något och kanske underhålla litegrann i bloggen.

Anledningen till min inaktivitet är mitt ena öga. Det har fortfarande inte återhämtat sig, utan jag har fortfarande suddigheter i synfältet. På kvällarna är jag också väldigt trött i ögat. Det blir mycket stavfel och tokigheter när jag skriver.

Jag har ju också börjat på ett nytt arbetsställe. Mycket nytt att sätta sig in i. Det frestar också på ögat.
Men det är nog ett bra ställe. Alla sköter sina egna arbetsuppgifter. Ingen lägger på mig en massa jobb! Jag behöver inte längre arbeta för fyra.
Det är ett stort distrikt. Jag tar mig fram på min cykel och får på det sättet mycket motion. Cykeln har jag utrustat med dubbdäck och mig själv med reflexer och hjälm.

Dessvärre har det nu kommit signaler om stora besparingar från arbetsgivarhåll. Nu ska man börja skära i hemtjänsten. En arbetsgrupp som redan nu går på knäna. Hur det ska gå till kan jag inte för mitt liv begripa.
Jag ser bara en stor konsekvens av detta, nämligen att våra vårdtagare får försämrad kvalité på beviljade insatser.
Jag hoppas att det finns anhöriga som orkar ta strid. I vår stad finns bl.a. två aktiva pensionärsorganisationer, men tyvärr engagerar de sig mest i friska pensionärer.

Sen har vi även i vår målgrupp många yngre personer, med svåra sjukdomar och stort vårdbehov.
Vem kämpar för dem?

Jag har en dröm om att få jobba på ett helt annat sätt. Jag skulle vilja jobba med en speciell grupp av människor. Det kan vara flyktingar, dementa eller cancersjuka eller vad som helst. Men att få jobba just med en speciell kategori och känna att man gör skillnad. Det är min dröm.

Om jag skiver lustiga kommentarer hos er, får ni ha överseende. För ögat hänger som sagt inte med. Bokstäver slängs om eller faller bort. Även ord faller bort.
Fast jag tänker inte falla bort, inte än på ett tag.

24 kommentarer:

Anonym sa...

Har överseende !
Vilken fin dröm du har... Syrrans mellantjej uppfyller en av sina drömmar nu i vår, att arbeta som volontär i Afrika,20 år gammal.Tufft !

Krya på öga och det vore väl själva den om du inte skulle få vara kvar nu när du kommit till något bra !
Kram på dig !

Anonym sa...

Håll i din dröm den kanske infrias någon dag. Finns det dubbdäck till cykeln att köpa?
Jo vi fick oss en härlig tur på isen. Fast sonen ville inte följa med. KAffet smakar såååååå mycket bättre i naturen.

Christina och Carina sa...

Har förståelse....och jag håller med Dig. Vi har också stora besparigar på gång. Jag har ett eget område som jag sköter helt själv utan inblandning från andra...men JAG är så förbaskat trött på det!!!!Så du ser, man blir fort trött på alla slags jobb tror jag. Min dröm är att få bosätta mig i solen och bara få vara på ålderns höst.

Anonym sa...

Det tar jag som ett löfte! Att du är kvar!
Krya på dig och ditt öga! kram Anna

Anonym sa...

Jag tar din blogg på största allvar.
Jag är inne som hastigast, sover för jämnan nu, men har oroat mig för dig och ögat. Skönt att det blir bättre och bättre, även om det går sakta. Tycker så synd om dig.

Visst är det märkligt..regeringen kunde hosta upp 100 miljarder för att rädda företag vars chefer är giriga och roffar åt sig. Samtidigt läggs stora delar av sjukvård, äldrevård osv ned för att det fattas 800 miljoner. Då helt plötsligt finns inga pengar. 800 miljoner är ju kaffepengar jämfört med 100 miljarder.

Hoppas i framtiden att du får jobba med din dröm. Du skulle platsa utmärkt för din stora empati och kunskap är beundransvärd.

Ta hand om dig.
Kramar :)

Tant Janet sa...

Ta hand om dig jag har full förståelde. Vad gäller vården - ja vad ska man säga... jag tycker du gör ett bra jobb och en insats även om du tyvärr inte får jobba under de omständigheter som du kanske önskar. Kram

Anonym sa...

Hej trist att ditt öga är dåligt fortfarande...

var du på gredd. i tors?

Anonym sa...

Du måste ta det lugnt och vila ögat. Annars blir det inte bättre. Tycker synd om dej som har så jobbigt på jobbet. Själv har jag börjat njuta av min egna tid. Tänker att tänk om jag kunde få ha det så här jämt. Men pengar måste vi ju alla ha *suckar". Sköt om dig!!/Rosa tankar

Lallis - liv och leverne sa...

Jättefin dröm du har!
Och hoppas att ditt öga blir bättre.
Kram Lallis

Anonym sa...

Hoppas det blir bättre med ögat snart. Jobbigt att allting som gäller människors behov måste fajtas om och då helst i uppförsbacke med motvind ;(
Kram

Anonym sa...

Du skriver åtminstone och verkar orka med det. En annan har bara sovit i veckan.

Jag har inte läst någon och det känns tråkigt att det inte gått över med besären i ögat samtidigt som det måste kännas bra med nya jobbet.

Jag förstår dina drömamr, har haft liknande drömmar trots att jag inte jobbar inom vården men att få jobba med något som visar resultat och där jag känner att jag gör stor nytta för människor som verkligen behöver det.

I och för sig arbetar jag inom ett område där många människor får hjälp på ett flertal olika sätt genom mina arbetskollegor. Jag är ju den där administrativa delen av verksamheten.

/Margareta G

Susjos sa...

Ta det lugnt med ögat! Jadu,drömmar måste man ha,och kanske de någon gång blir till lite verklighet?
Sköt om dej!
Kram

Anonym sa...

Finns det verkligen mer att spara på inom äldre omsorgen innan det är att lägga ner den helt?
Jag tycker att det är helt sanslöst att de skattepengar som jag ständigt och jämt betalar in inte tycks räcka till mer än saftiga löner och komunchefer...

Anonym sa...

Hej
Kul att få svaret på din bildgåta! Den var verkligen inte lätt tycker jag.
Det är för bedrövligt att dom skär i hemtjänsten!
Låter jobbigt med ditt öga.

Anonym sa...

Hoppas jag inte blir gammal...

Mammamumrik sa...

Bra dröm. Värst av allt är ju att det troligen inte alls är en fråga om pengar. Ditt sätt att jobba skulle nog faktiskt vara billigare. Tror jag.

Vet du - ta all den tid du behöver. Vi - dina trogna fans är kvar. Och stava så fel du vill i min blogg. Det kan iaf inte bli värre än min stavning i din ;-)

Anonym sa...

Har självklart överseende om det blir konstigt! Fel gör vi väl alla! Hoppas i alla fall ditt öga snart är helt bra för man är så beroende av sin syn.
Kram!

Magnus Thorn sa...

Det låter sunt som du tänker. Och nedskärningar; det har man hört förr...

Ha det gott!

Katinka sa...

Självklar förstår man det! Men hoppas det ordnar sig i alla fall!

Anonym sa...

Gott att höra att du inte tänkt falla bort än på ett tag! Hmm, kan du vila ögat då? Hoppas det! Vill ju att du är rädd om dig... Så sköt om dig Imse! MVH & kram

Anonym sa...

så är det ibland, och du ska vara rädd om ögat
du har en sak att hämta i min blogg nu

Anonym sa...

Hej
Kollade på din blogglista här där man kan se vilka som har gjort inlägg och när. Är det nåt som man bara kan göra i Blogger?
:-)

Maggan sa...

Hela jag har fallit bort i en paus, så hos mig behöver du inte överanstränga ögat just nu.
Jag gråter och gråter, det är tydligen dags för en sån period, är inne på fjärde dagen och tror att mina svullna gråt trötta ögon ska få lite semester. Måste spotta upp mig lite..
Idag, hundlös och ledig ska jag sitta här i morgonrocken så länge jag vill.
Drömmar - Jag har i hela mitt liv drömt om att få jobba på ett sjukhus i USA där de tar emot bebisar med aids. Bara vara en varm själ som tröstar och vaggar. Men det är en dröm om frivilligarbete och det finns ju inget sånt i vårt land att tala om ifall man inte då vill hjälpa hemlösa eller åldringar.
I vårt land är man hellre utan hjälp till behövande än att ta emot frivilla. Väldig konstig inställning.. Men här ska ju facket alltid in och se över allt så att det inte inkränger på deras jobb. Bättre att vårdbehövande inget får än att facket inte få hålla på sina principer.
Fack you säger jag.
Ingen vacker avslutning men till dig sänder jag massor av kärlek och lite guld strö duttar jag ut över skallen på dig så att du blir frisk igen i ögat.

Anonym sa...

Jag är säker på att alla har överseende med ditt seende :) Det gör ingenting, men vila ögat så mycket som möjligt! Tänk på det! Vi finns ju kvar :)

Har du funderat på att gå upp på lasarettet och söka jobb då? Där kanske det finns nåt som liknar ditt drömjobb? :)