fredag, januari 02, 2009

Chock på chock

Så det kan bli! Innan jag ens kommit över chocken efter LillaVovvens död, så kommer nästa chock.
På nyårsafton drabbades jag av näthinneavlossning och har nu varit på sjukhuset och fått det hela åtgärdat med laser.
Jag ska erkänna att jag blev livrädd, när symtomen dök upp. Synen är så viktig för mig. Jag är kraftigt närsynt. Utan glasögon skulle jag inte kunna gå utanför dörren.
Så risken att förlora synen på ett öga, kändes väldigt hotfull.

Nu gick det i alla fall bra och synförmågan kommer att återställas. Just nu är det som att titta genom ett sandigt filter, med stora svarta slingor som far omkring. Att titta mot en ljus bakgrund, är nästan omöjligt. Därför blir det bara en kort datorsittning. Inte heller läsa böcker och tidningar fungerar. Än mindre gå ut i solen.
Jag har fortfarande värk i ögat och känner mig fullständigt urlakad.

Och kan ni tänka er, jag är hemma från jobbet med gott samvete!
Jag som brukar gå till jobbet, även om det sker krypande. Jag hade med fasa sett fram emot fredag och måndag, eftersom jag skulle vara ensam sjuksköterska i ett jättestort område. Men nu är det inte mitt problem. Det får arbetsgivaren lösa.
Det här var en signal från kroppen, som måste lyssnas på.
Jag har haft en oerhört jobbig och stressig höst. Har ställt upp alldeles för mycket.
Ingen tackar mig för att jag går till jobbet och riskerar min hälsa!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att du kom i väg i tid. Jag hade turen att det bara var migrän. Stanna nu hemma länge och väl så att du verkligen blir helt återställd. Hälsan måste alltid komma först för som du säger, vem tackar en...
Kramar!

Susjos sa...

Skönt att du är hemma och att det ordnar sig med ögat!
VILA och må så gott!
Kram

Anonym sa...

Vad skönt att du är hemma och fått din diagnos, trots att det kunnat vara trevligare. Det har gått framåt med behandlingarna och det känns skönt.

Ska du som sjuksköterska kunna ta hand om andra är det viktigt att du först tar hand om dig själv. Att arbeta för mycket kan leda till inte bara fysiska hälsa utan även den mentala tar stryk. Jag vet, men som tur är var det inte människor jag behandlade men de i min närhet såg ju självklart hur jag arbetade och hur jag mådde.

Ta tag i det nu när du har chansen, för som du skriver ingen tackar dig när du finns där och bara är och ingenting annat. Det tar tid att komma igen, har fortfarande "stresssviter" inom mig ibland när någonting blir för stressigt, trots att det egentligen inte är det.

Sköt om dig, vila, lyssna på talböcker om du inte får läsa.

/Margareta G

Mammamumrik sa...

Med tanke på ditt tillstånd, kort meddelande:

OJ - Stackars stackars lilla Imse!
BRA - att det ordnar sig
BRA - att du tar det lugnt
Ljudböcker - eller webbradio är bra i det läget. Själv hade jag bara hål på hornhinnan, men redan det var knepigt
KRAM!

Strandhs Mia sa...

Nej precis, så är det.. ingen tackar !
Så måna om din hälsa och se till att du mår bra, det är det viktigaste för dig och din familj.
Krya på dig, vila dig och kram..

Tant Janet sa...

OJ, ta hand om dig och var hemma du med gott samvete. Vilken nyår. Hur började det hela?
Massor med kramar!

Anonym sa...

Krya på dig. Synen är viktig så låt det nu ta den tid som krävs för att läka ut.

Bloggkram från Farmor K

Anonym sa...

Puh! Skönt att du fått hjälp och på väg åt rätt håll nu.
Tänk på dej själv nu, jobbet är nå'n annans problem. Så det så! Basta!

Krya-på-dej-kram

Anonym sa...

Du har så rätt! Sätt dig själv och din egen hälsa i första rummet!

Ejsans sa...

Men kära nån vad du får gå igenom.

Självklart ska du lyssna på den signalen. Som du säger, ingen takcar dig i slutänden. Var nu hemma till du blir riktigt bra.
Det måste vara jobbigt att inte ens kunna läsa eller annat som du är van vid.

Hopas det blir bättre snart, alltså fort.

Kram

Maggan sa...

Men här vågar man inte vända dig ryggen en längre stund förren du trasslar till det igen.
Nej, nu får det vara nog med elände för dig. Jag har skickat lite extra änglar som ska vifta bort det där sandiga i ditt öga.
Har inte ett dugg svårt att fatta att du blev livrädd, skulle jag också bli, synen är så viktig för oss alla.
Klappar och kramar om allt jag kan!

Anonym sa...

vad skönt att det gick bra, synen vill man inte mista

Anonym sa...

Med all rätt så ska du vara hemma nu och låta ögat läka ifred.

Önskar dig en trevlig lördagskväll! Ha det jättegott. Ta hand om dig!

Hälsningar!

sorenolsson sa...

oj..
Det där lät inte alls särskilt trevligt.
Krya på dig!

Anonym sa...

Nämen FY vad du berättar. Så otroligt läskigt. Jag är livrädd om mina ögon. Ögonen som gör att mitt liv går framåt trots allt. Att jag tar mig fram. Jag är också mycket närsynt. Har mestadels kontaktlinser, men hemma glasögon. Förstår att du blev rädd. Skönt att läsa att de kan lösa sådant här relativt smidigt ändå. Ja nu får du ta det lugnt. Verkligen lugnt och vila!!! Kanske var det det som "någon" försökte berätta tänker jag mitt i allt. Tänker på dig, kram, Rosa tankar

Anonym sa...

Men oj, jösses. Var rädd om dig, synen är viktig.
ansträng dig inte för mycket vid dator och annat, har du talböcker kan du väl lyssna istället för att läsa.

KRAM och god fortsättning på det nya året.

Cikoria

Anonym sa...

Nej verkligen inte, ingen som tackar dig för det! Tänk på dig själv nu, var egoist! För om du så skulle vara stans största egoist så skulle nog ingen märka det ändå, det är bara du som gör det :)
Det var skönt att du fått hjälp med ögat och att det blir bra!
Kram!