tisdag, september 22, 2009

Varför så upprörd över Facebook?

Terri Eriksson skriver att Facebook gör oss till treåringar på nytt, med anledning av debatten om socialt beroende av olika nätsajter.
Det kan väl så vara att många inlägg, både på bloggar och på Facebook, kan uppfattas som ytterst triviala. Men som läsare har man ett val. Man kan strunta i att läsa det som man uppfattar som strunt.
Varför ödsla tid och energi på att läsa strunt och sen gå omkring och vara upprörd över det man just läst?
Låt oss som skriver inlägg om vardagliga händelser göra det ifred. Ingen behöver läsa det jag skriver!

18 kommentarer:

Åsa! sa...

Jag har så svårt att förstå varför endel ödslar energi på att bli upprörda över sånt som inte gör en enda människa ont.
Jag tycker det är rätt avkopplande med vardagsdravel:)

Gealach sa...

Precis, vuxna människor ska väl klara av att ignorera sådant som inte är intressant, varför göra en så stor grej av det?

Bibban sa...

var och en får ta eget ansvar för det man skriver..och jag håller med kloka dig...lika klok som vanligt:)

Znogge sa...

Det är väl ett beslut som en vuxen människa själv får fattta utan en massa pekpinnar!

kram!

sanna sa...

Men är det inte själva utformingen som kritiseras? Tanken med att skriva saker som läses av andra är väl att få någon respons? och i så fall på vad? Eller har jag fel?
Facebook är ett intressant fenomen och inget att "göra en grej av" men herregud, lite analys borde det väl tåla?

messan sa...

Precis så tänkte jag när...jag sett Ankan:)Erkänner nog att jag tyckte det var rätt kul;)

Charlotte sa...

Så sant som det är sagt Imse!
Var och en måste kunna få avgöra VAD, HUR man skriver i sin blogg, FB el vad sjutton man har utan att bli påhoppad!

Tycker oxå att det är rätt avkopplande att läsa om vardagliga ting.

Kramar!

Pia sa...

Ja, det är nog så att vissa människor lever för att klaga! ;o)
Sv: Ja, det är kul med "gamla" kläder och grejer.. och roligt att tonåringen fastnat för det..

H C Barregren sa...

Det finns en i Vadstena om också läser din blogg nästan varje dag. Det är väl också spännande ;-)

Pinglan sa...

Jaaa men jag VILL läsa det du skriver. Du har en bra blogg och jag blir inte upprörd av den.

Du har helt rätt i det du skriver; Läser man och blir upprörd över våra triviala ting kan man hellre göra något annat.

Ha en underbar onsdag!

Helena sa...

Trivialt kan vara rätt skönt tycker jag....

Storarvid sa...

JAG läaer i alla fall mer än gärna det du skriver, dessutom gör du det BRA så DET så :-)
Precis som du skriver så har man ett val.

Eva sa...

Mer vardag på bloggen! Det är ju det som är livet, eller hur!
Heja, heja!

Veiken sa...

Du har så rätt i vad du skriver. Alla har ett val. Jag ångrar att jag överhuvudtaget gick med i Facebook och är aldrig inne där.
Jag vänder mig emot Facebook, därför: En gång medlem alltid medlem (tills du dör.) Man kan INTE avskluta ett medlemsskap där. Jag vill välja var jag är medlem och hur länge!
Numera passar jag mig väldigt noga, så att jag inte åker dit igen. Kram

Vicke sa...

håller med dig, jag hoppas att du får en fin kväll nu

Anonym sa...

Det är ju detsamma med bloggar som facebook. jag registrerade mig en gång när en arbetskamrat villa att jag skulle komma med men jag har aldrig använt eller varit på det fler gånger.

Det är detsamma med youtube, twitter och allt vad det heter det är inte något för mig, inte ännu i alla fall.

Jag kan tycka att mycket är löjligt och obegripligt men jag lägger mig inte i. Många tycker garanterat att mina inlägg är konstiga och obegripliga.

/Avsändare Margareta

kloktok sa...

Det kan väl vara bra att bli ung på nytt!:-D
En del har en tendens att bara förstora det negativa...
ha det gott & sköt om dig.
MVH & kram

Bitte sa...

Just det,fattar inte heller det :/ Bara strunta i att läsa,eller gå ur.Alla har ju ett val.